Lite tankar från Almedalen

Lite tankar från Almedalen
  • 2017-08-15

2017 blev premiären för Ethos International i Almedalen! Och ärligt talat, under det år då det vanligaste temat för evenemangen var hållbarhet, hade det varit galet att inte vara på plats. Ungefär 15 procent av alla seminarier, samtal och diskussioner handlade om hållbarhet inom såväl offentlig sektor, näringslivet och civilsamhället. Det är självklart välkommet att se att stora samhällsaktörer nu börjar ta hållbarhetsfrågorna på allvar. Men det är minst lika viktigt att våga adressera de frågor som inte alltid får utrymme i paneldebatterna. 

En sådan fråga är "Hur hållbart är Almedalen?" ställd av Aktuell Hållbarhet. Artikeln handlar om den samlade transportsektorns miljöpåverkan under Almedalsveckan, jämfört med om evenemanget hade anordnats i exempelvis Stockholm. När vi pratar om hållbarhet behöver vi våga ta i de här lite obekväma frågorna. Till exempel: "Hur tog jag mig till Almedalen?" "Hur många plastbestick använde jag?" "Hur många informationsblad tryckte min organisation upp"?

Vi behöver landa i grundfrågor som: Varför? Till vilken nytta? Hade det gått att göra på något annat sätt? Hur då?

Under veckan deltog vi på Ethos på en rad seminarier inom vitt skilda sektorer, allt ifrån sjöfart, stål och plast till bostads- medie- och finansbranschen. Många av evenemangen handlade om beteendeförändring och det man i hållbarhetssammanhang brukar kalla för nudging, det vill säga att underlätta för kunder och konsumenter att automatiskt göra ett hållbart, självklart val. På ett frukostseminarium stod ett inbjudande fat med rykande färska kanelbullar. Bredvid fanns en skylt som upplyste om att det krävdes två varvs rask promenad runt Visby för att förbränna en bulle. På en armslängds avstånd låg även ett gäng betydligt mer anonyma veganska wraps... Experimentet är ett bra exempel på hur man med små medel kan göra det lätt(are) att göra rätt. Det inte helt lätt att navigera mellan att pretentiöst peka finger och att ge en vänskaplig knuff i rätt riktning när det handlar om nudging. Att göra avkall på något ska inte behöva kännas jobbigt eller tråkigt - det ska vara kul! Här spelar effektiv hållbarhetskommunikation en huvudroll. 

Att initiera ett hållbarhetarbete är inte heller alla gånger kul. Eller enkelt. Eller bekvämt. Men det är vårt jobb att se till att det blir just allt det. Knuffa lite i rätt riktning. Steg för steg. Och DET tycker vi är jättekul!